مراد کاویانی راد؛ آرش سلطانی
چکیده
انسانها با نگرش به مجموعه باورها و کنشهایشان،منشأ معنادهی و هویتسازی برای مکان بهشمار میروند و با توجه به وابستگیهای مکانیشان برای زیستگاه خود تصمیمگیری و تصمیمسازی میکنند.رأیدهی بهعنوان کنشی سیاسی- مکانی، نمودی از این تصمیمهاست که در پیوند با هویت و تعلق مکانی افراد است. تجربه انتخابات در مقیاس فروملی ...
بیشتر
انسانها با نگرش به مجموعه باورها و کنشهایشان،منشأ معنادهی و هویتسازی برای مکان بهشمار میروند و با توجه به وابستگیهای مکانیشان برای زیستگاه خود تصمیمگیری و تصمیمسازی میکنند.رأیدهی بهعنوان کنشی سیاسی- مکانی، نمودی از این تصمیمهاست که در پیوند با هویت و تعلق مکانی افراد است. تجربه انتخابات در مقیاس فروملی در کشورمان، گویای آن است که بین تعلق مکانی افراد و سوگیری آراء نامزدها در قالب مفهوم آراء زادگاهی در بسیاری از حوزههای انتخابیه، همبستگی برقرار است. مقالۀ حاضر که دروندادهای(دادهها و اطلاعات) موردنیاز آن به روش کتابخانهای گردآوری شده است؛ ماهیتی توصیفی - تحلیلی دارد و بر این فرضیه استوار است که توزیع فضایی رأی در حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهیندژ و تکاب تابعی از هویت و تعلق مکانی(آراء زادگاهی)رأیدهندگان است. نتیجه پژوهش نشان داد که توزیع فضایی رأی با دورشدن از شور انقلابی دهۀ نخست نظام ج.ا.ا.، تابعی از هویت مکانی، هماوردی مکانی و شمار دارندگان حق رأی شهرستانهای تشکیلدهنده این حوزه انتخابیه است.بدین معنا که هویت مکانی در پراکنش فضایی آراء و جهتدهی به آراء زادگاهی نامزدهای انتخاباتی حوزه انتخابیه (میاندوآب،شاهیندژ و تکاب) مؤثر بوده است.